Spis treści

Nielegalne zatrudnianie – czym jest i kiedy powstaje?

Zgodnie z art.2 ust.1 pkt 13 lit. a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nielegalne zatrudnienie lub nielegalne wykonywanie innej pracy zarobkowej oznacza:

  • zatrudnienie przez pracodawcę osoby bez potwierdzenia na piśmie w wymaganym terminie rodzaju zawartej umowy i jej warunków,
  • niezgłoszenie osoby zatrudnionej lub wykonującej inną pracę zarobkową do ubezpieczenia społecznego oraz
  • niepobieranie podatku od uzyskanych przez pracownika przychodów albo pobieranie go w kwocie niższej od należnej.

Wszystkiego na temat zawierania umowy o pracę dowiesz się tutaj: https://prawopracyprzykawie.pl/nagranie-szkolenia-zawieranie-i-rozwiazywanie-umow-o-prace/

Czy pracownik, który zgłosi, że pracuje nielegalnie, będzie musiał zapłacić zaległy podatek?

W przypadku ujawnienia nielegalnego zatrudnienia pracownik:

  • nie zapłaci zaległego podatku wraz z odsetkami;
  • nie zapłaci zaległych składek w części, w jakiej powinny być finansowane z jego wynagrodzenia;
  • będzie miał prawo do korzystania z bezpłatnej opieki zdrowotnej;
  • będzie miał prawo do korzystania ze świadczeń z ubezpieczenia społecznego (emerytur, rent i zasiłków).

W przypadku stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia lub zaniżenia podstawy wymiaru składek pracowników, składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i zdrowotne, które powinny być finansowane przez pracownika, są w całości pokrywane przez płatnika składek, czyli pracodawcę.

W poprzednim stanie prawnym ustalenie zatrudnienia „na czarno” albo ujawnienie wypłat części wynagrodzenia „pod stołem” nie zwalniało pracownika od obowiązku rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Od 1 stycznia 2022 r. wszystkie należności podatkowe oraz składkowe obciążają pracodawcę.

Kto skontroluje pracodawcę?

Kontrole legalności zatrudnienia są prowadzone przez PIP, czyli Państwową Inspekcję Pracy.

Kontroli PIP w tym zakresie podlegają:

  • pracodawcy oraz
  • przedsiębiorcy niebędący pracodawcami, na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wykonujące na własny rachunek działalność gospodarczą.

Inspektorzy pracy, realizując czynności kontrolne, współdziałają między innymi z Policją, Strażą Graniczną, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i organami samorządu terytorialnego.

W ramach wykonywanych działań PIP jest uprawniona do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych między innymi przez ZUS na koncie ubezpieczonego i koncie płatnika składek, w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym (art. 14 ust.2 ustawy o PIP).

Co w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości?

Jeśli w wyniku przeprowadzonej kontroli inspektor pracy stwierdzi naruszenie prawa, powiadamia o tym właściwe organy, w szczególności:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych – o naruszeniu przepisów w zakresie ubezpieczeń społecznych;
  • organy Krajowej Administracji Skarbowej – o naruszeniu przepisów prawa podatkowego w tym o niepłaceniu zaliczek na podatek dochodowy za pracownika (art. 37 ust.2 ustawy o PIP).

Takie powiadomienie zapewne zwiastuje kolejną kontrolę.

Jeśli interesuje Cię, jak przebiega kontrola w zakładzie pracy w zakresie pracy zdalnej, zapraszam na szkolenie.

Szkolenie zawieranie i rozwiązywanie umowy o pracę. Kompendium wiedzy z najnowszymi zmianami.

Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu. Jeżeli potrzebujesz indywidualnej konsultacji, zapraszam do kontaktu.

https://prawopracyprzykawie.pl/uslugi/konsultacje/

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze:

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!