W dniu 21 lutego 2023 r. weszła w życie nowelizacja kodeksu pracy, na mocy której do Kodeksu pracy dodane zostały przepisy regulujące możliwość badania przez pracodawców trzeźwości pracowników.
Powyższa nowelizacja wymusiła zmianę rozporządzenia, czyli zawartości akt osobowych.
Zgodnie z tym rozporządzeniem zmieniającym od 20 marca 2023r. – akta osobowe pracowników składają się z 5 części. Dodano część „E” akt osobowych obejmującą dokumenty związane z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu. W tej części akt osobowych będą znajdować się:
Dokumenty w części E akt osobowych pracownika są przechowywane w wydzielonych częściach dotyczących danej kontroli, którym są przyporządkowywane odpowiednio numery E1 i kolejne; w takim przypadku przechowywanie w porządku chronologicznym, numerowanie oraz tworzenie wykazu dokumentów dotyczy każdej z tych części.
W przypadku usunięcia z akt osobowych pracownika informacji związanej z kontrolą trzeźwości pracownika lub kontrolą pracownika na obecność w jego organizmie środków działających podobnie do alkoholu oraz z badaniem pracownika na obecność w jego organizmie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu przeprowadzonym przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego zostanie usunięta cała wydzielona część dotycząca tej informacji, a pozostałym zostaną przyporządkowane następujące po sobie numery.
Konieczne było uzupełnienie katalogu dokumentów przechowywanych w części B akt osobowych pracownika o potwierdzenie poinformowania pracownika o wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu, grupie lub grupach pracowników objętych taką kontrolą i sposobie jej przeprowadzania. Rozszerzono części B akt osobowych o dokumenty zawierające potwierdzenie poinformowania pracownika o wprowadzeniu kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu, grupie lub grupach pracowników objętych taką kontrolą i sposobie jej przeprowadzenia (art. 221c § 12 i art. 221e § 2 Kodeksu pracy).
Pracodawca nie będzie mógł przechowywać w aktach osobowych wszystkich wyników pomiarów trzeźwości swoich pracowników.
Które wyniki pomiaru/badania trzeźwości musi przechowywać a których nie może?
Pracodawca może przetwarzać tylko informację o takiej obecności alkoholu, która wskazuje na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości.
A dokładniej?
Kiedy zgodnie z obowiązującymi przepisami zawartość alkoholu wskazuje na stan po użyciu alkoholu?
Stosownie do art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Jeśli zawartość alkoholu nie osiąga lub nie prowadzi do osiągnięcia wartości właściwych dla stanu po użyciu alkoholu jest to równoznaczne ze stwierdzeniem braku obecności alkoholu.
Kto będzie to sprawdzał ?
W uzasadnieniu projektu ustawy czytamy, że to Państwowa Inspekcja Pracy sprawdzać będzie prawidłowe działanie pracodawcy w zakresie przeprowadzania kontroli trzeźwości:
Wpis na blogu nie stanowi porady prawnej. Artykuł odnosi się do ogólnej sytuacji prawnej, dlatego nie może stanowić rozwiązania dla indywidualnego problemu.
Prześlij komentarz
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *
Komentarze:
Brak komentarzy. Bądź pierwszy!